Wie jedes Jahr haben alle Nominierten die Möglichkeit, sich mit Kommentaren an info@bigbrotherawards.at zu wenden. Wir veröffentlichen dann die Reaktionen unter der jeweiligen Nominierung.
MasterCard
Patent um das Kundengewicht zu erkennen
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Lang ist die Diskussion wie Ticketpreise entstehen. Hat das verwendete Endgerät einen Einfluss oder das Surfverhalten? Vergleichsportale wollen den jeweils günstigen Preis finden. Könnte es fair sein, wenn Fluglinien ihre Ticketpreise anhand des Gewichts des Passagiers kalkulieren könnten. Damit könnten, wie für Übergewicht beim Gepäck üblich, ähnliche Gebühren auch für Passagiere entwickelt werden.
Gerade beim Körpergewicht und der Körpergröße wird geschummelt. Was wäre, wenn diese Information aber zum Zeitpunkt der Buchung bereits von anderer Seite zur Verfügung gestellt werden könnte, zum Beispiel um die Sitzplätze optimal anbieten zu können. Genau hier setzt die Idee des Patents an – aufgrund von Transaktionen die physische Größe des Kreditkartenhalters zu ermitteln, und diese Information Transportunternehmen zur Verfügung zu stellen, um die Sitzplätze zu optimieren.
Auch wenn es keine offiziellen Pläne gibt, dieses Patent in ein Produkt umzuwandeln, so gilt es wachsam zu sein, gerade wenn immer mehr Bagatellumsätze und Käufe des täglichen Bedarfs mit Karten abgewickelt werden. Wenn immer mehr Unternehmen Big Data Anwendungen planen, muss das Recht auf Selbstbestimmung erhalten bleiben.
- Quellen:
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[justia]: AIRLINE SEAT OPTIMIZATION FOR PASSENGER SHOULDER WIDTH AND SIZE
A system, method, and computer-readable storage medium configured to analyze the physical size of payment accountholders based on payment transactions, and allowing a transportation provider to apply the physical size of payment accountholders to seating.
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[economist]: MasterCard could estimate passengers’ weight for airlines based on what they buy
A new innovation from a credit card company could open the next chapter in the battle over how overweight passengers are treated on flights
MasterCard, a credit-card company, has filed a patent application for what it describes as “a system, method, and computer-readable storage medium configured to analyse the physical size of payment accountholders based on payment transactions, and allowing a transportation provider to apply the physical size of payment accountholders to seating”. In plain English, the firm plans to estimate its customers’ size and weight based on their clothing and shoe purchases. It could then transmit this information to airlines (and other transportation providers, such as rail and bus companies) which might use it to assign seats.
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[skift]: Mastercard Could Share Your Height and Weight With Airlines, But Will It?
MasterCard could give airlines that option, according to a patent application that became public earlier this month. By tracking clothing and shoe purchases, Mastercard knows the approximate height and weight of each household member, and it could share that data with airlines and other transportation companies, the application states. The application suggests airlines might use the data to ensure they do not seat “two physically large strangers next to each other.”
Corporations apply for patents all the time, and often nothing comes of them. Nonetheless, this one is interesting, if only because it shows how much data card companies have and what merchants can do with that information, if they wish.