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Smart-TV: Über Wirkung und möglichen unerwünschten Nebenwirkungen informiert Samsung
Samsung Electronics Austria GmbH
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Wörtlich heißt es: „Bitte seien Sie sich bewusst, dass, wenn Sie verbal persönliche oder andere vertrauliche Informationen preisgeben, diese Daten ebenfalls aufgezeichnet und an einen Drittanbieter geschickt werden, wenn sie die Spracherkennung nutzen.“
Besitzer eines Smart-TVs sollten darauf achten, was sie vor dem Fernseher von sich geben, denn wie der Hersteller auf seiner britischen Website in einem Datenschutzhinweis ausführt, werden nicht nur Seh- und Nutzungsgewohnheiten sowie Hardware- und Browserdaten übermittelt, sondern eben auch Sprachdaten.
Nach der medialen Berichterstattung beteuert Samsung, dass sie die Privatsphäre ihrer Kunden sehr ernst nehmen, um in der Folge darauf hinzuweisen, das man diese Samsung Smart TV Funktion ganz deaktivieren könne: "Voice recognition, which allows the user to control the TV using voice commands, is a Samsung Smart TV feature, which can be activated or deactivated by the user. The TV owner can also disconnect the TV from the Wi-Fi network."
Nutzer können in neue Technologien nur dann Vertrauen entwickeln, wenn sie zu 100% sicher sein können, dass die Daten nicht mißbraucht werden.
- Quellen:
- [ZDNet] Samsung warnt: Smart-TVs hören auch Privatgespräche mit
Besitzer eines Smart-TVs von Samsung sollten darauf achten, was sie vor dem Fernseher von sich geben – zumindest wenn sie die Sprachsteuerung aktiviert haben. Denn wie der Hersteller auf seiner britischen Website in einem Datenschutzhinweis ausführt, werden nicht nur Seh- und Nutzungsgewohnheiten sowie Hardware- und Browserdaten übermittelt, sondern eben auch Sprachdaten.
- [The Daily Beast] Your Samsung SmartTV Is Spying on You, Basically
Careful what you say around your TV. It may be listening. And blabbing.
A single sentence buried in a dense “privacy policy” for Samsung’s Internet-connected SmartTV advises users that its nifty voice command feature might capture more than just your request to play the latest episode of Downton Abbey.
“Please be aware that if your spoken words include personal or other sensitive information, that information will be among the data captured and transmitted to a third party,” the policy reads.
- [salon] I’m terrified of my new TV: Why I’m scared to turn this thing on — and you’d be, too
From facial recognition to personal data collection, this thing is downright scary -- and so are the implications
The only problem is that I’m now afraid to use it. You would be too — if you read through the 46-page privacy policy.
The amount of data this thing collects is staggering. It logs where, when, how and for how long you use the TV. It sets tracking cookies and beacons designed to detect “when you have viewed particular content or a particular email message.” It records “the apps you use, the websites you visit, and how you interact with content.” It ignores “do-not-track” requests as a considered matter of policy.
It also has a built-in camera — with facial recognition. The purpose is to provide “gesture control” for the TV and enable you to log in to a personalized account using your face. On the upside, the images are saved on the TV instead of uploaded to a corporate server. On the downside, the Internet connection makes the whole TV vulnerable to hackers who have demonstrated the ability to take complete control of the machine.
More troubling is the microphone. The TV boasts a “voice recognition” feature that allows viewers to control the screen with voice commands. But the service comes with a rather ominous warning: “Please be aware that if your spoken words include personal or other sensitive information, that information will be among the data captured and transmitted to a third party.” Got that? Don’t say personal or sensitive stuff in front of the TV.
You may not be watching, but the telescreen is listening.